PRODUCTIEOPERATOR

METAAL – CNC

Spectrumschool > Onze opleidingen > STEM > Engineering & Technologie > Productieoperator Metaal – CNC – 3e graad
Een opleiding Leren+Bekwamen (TSO) van GO! Spectrumschool, Campus Ruggeveld

Wat leer je?

De productieoperator metaal volgt het productieproces aan de machinestraat of installatie om metaal te bewerken of af te werken. Hij houdt toezicht op het vlot verloop van de productie en intervenieert bij kleine afwijkingen of technische storingen. Hij voert op geregelde tijdstippen kwaliteitscontroles uit. Hij stelt de machinestraat of installatie in en om en voert een preventief onderhoud uit. Hij rapporteert het productieverloop.

Je leert werken met een metaaldraaibank, een freesmachine en een CNC. Je volgt 1 dag praktijk op school, 1 dag algemene vorming op school en 3 dagen betaalde praktijkopleiding op de werkvloer.

De opleiding Productieoperator metaal in onze duaal leren opleidingsvorm bestaat uit 4 modules:

• Bediening machine of (deel)installatie
  • Bediening machinestraat of installatie
  • Initiatie metaalbewerking
  • Opvolging productieproces

Voor elke module die men met vrucht heeft gevolgd, wordt een deelcertificaat uitgereikt.
Voor elke opleiding die men met vrucht heeft gevolgd, wordt een certificaat uitgereikt.

Schermafbeelding 2019 05 08 om 17.25.20

Iets voor jou?

cnc operator

Je werkt graag voor klanten

CNC turning blog

Je werkt nauwkeurig

metal machining

Je werkt vaak in ploegen

Voor wie?

Ben je geïnteresseerd in metaalbewerking? Ben je meer praktisch dan theoretisch aangelegd?  Werk je nauwkeurig en zelfstandig en heb je oog voor detail?
Dan is deze richting wellicht iets voor jou.

Wat verwachten we?

Je kan steeds starten in de opleiding, al is basiskennis van metaalbewerking zeker een pluspunt. De opleiding is eerder praktisch dan theoretisch, maar onderschat het technisch-theoretische aspect van deze opleiding niet!
Je kan in de opleiding starten als je 16 jaar bent en minimaal 2 jaar in het secundair onderwijs hebt afgelegd.

“Na mijn studies op GO! Spectrumschool behaalde ik een professionele bachelor automatisatie. Een tijdje werkte ik als robotica ingenieur. Nu werk ik als controls project engineer. Ik programmeer vooral PLC’s en implementeer installaties. De skills die ik op GO! Spectrumschool aangeleerd kreeg pas ik nog altijd dagelijks toe in mijn job.”

Younes, oud-leerling, nu engineer in Canada

“We werken projectmatig van start tot finish; met onze handen én met computergestuurde technologie. Dat je zelf iets in elkaar steekt en het daarna ook daadwerkelijk ziet werken, geeft me veel voldoening.”

Norbert
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid van de Spectrumschool.
Ik Accepteer

Wat nadien?

Na de opleiding productieoperator metaal – CNC  behaal je het certificaat van beroepskwalificatie. Je kan ook een diploma secundair onderwijs behalen. Deze opleiding geeft je een stevige basis om aan de slag te gaan in een bedrijf. Je kan aan de slag als draaier, frezer, CNC-operator, maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden.
Echter heb je met dit diploma al heel wat kansen op werk in knelpuntberoepen zoals draaier, frezer, CNC-bedienaar, operator, onderhoudselektricien of onderhoudsmechanicien.

Meer info

Lessentabel DBSO - opleiding

VAKAANTAL LESUREN 2° graadAANTAL LESUREN 3° graadAANTAL LESUREN Diploma
Beroepsgerichte vorming (BGV)688
Project algemene vakken777
Toegepaste algemene vorming2
Engelsgemiddeld 1,5u per weekgemiddeld 1,5u per weekgemiddeld 1,5u per week
WerkinvullingMinimaal 13u per weekMinimaal 13u per weekMinimaal 13u per week
totaal3432
Je krijgt les op campus Ruggeveld in Deurne.

GO! Spectrumschool

Je kan ons bereiken met tram 10 - tram 5 - tram 8 - bus 19 - bus 410 - bus 411 - bus 412
For privacy reasons Google Maps needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid van de Spectrumschool.
Ik Accepteer
Bekijk op Google Maps

Leren en werken ken je ook onder de naam duaal leren.

Je leert een vak of beroep door werken en leren te combineren.
Zo ga je twee dagen per week naar school en ga je drie dagen werken.
Je krijgt vier keer per jaar een rapport met je resultaten van zowel je prestaties op school als op het werk.

In de vakopleiding leer je een beroep en kan je een certificaat van beroepskwalificatie behalen.

Daarnaast volg je ook één dag per week algemene vakken volgens het leerplan van het beroepsonderwijs. In de algemene vakken kan je een tweede graad, een derde graad of en je diploma secundair onderwijs behalen.

Leren en werken is een uniek systeem.
We werken zonder punten. Je wordt enkel beoordeeld op wat je kan.
Je resultaten in de algemene vakken (PAV) hebben geen invloed op je resultaten in de praktijkvakken.

We werken modulair zodat je ook tijdens het jaar kan afstuderen. Als je alle competenties hebt bereikt in PAV dan behaal je je graad of diploma.

Je kan dus ook niet "blijven zitten" en je studeert op je eigen tempo.

Wil je graag wat meer info? Contacteer ons dan via het formulier of via de telefoon.